Elnöki Beszámoló 2021.11.21.

Tisztelt Olvasók!

A Vakok és Gyengénlátók Heves Megyei Egyesületénél az elmúlt időszakban is azon dolgoztunk, hogy a Heves Megyében élő és a tagságunkba tartozó látássérülteket segítsük munkánkkal. Nagyon sok változás történt a szervezetünknél az elmúlt időszakban is amiről szeretnék Önöknek beszámolni. Büszkén írhatom le azt, hogy a nagyon nehéz és veszélyes vírushelyzet ellenére egyesületünk még mindig folyamatosan fejlődik és még több lehetőséget biztosít a tagjai számára.

Elsőként az egyik legfontosabb témára térnék ki, ami az anyagi helyzetünk. Nem is mertem remélni 2019. május 16-án, amikor bizalmat kaptam Önöktől, hogy közös erővel ilyen nagymértékű anyagi fejlődést tudunk megvalósítani az egyesületünk éves költségvetésében. Abban az évben az összes bevételünk 6841342,- Ft volt, ami nem fedezte a kiadásainkat a megfelelő módon. 2021-ben a rengeteg munka és erőfeszítés eredményeként elértük, hogy az éves bevételünk minimum tízszerese lesz az eddigieknek. Ez azt jelenti, hogy olyan eszköz és humán erőforrás fejlesztést érhettünk el, ami országos szinten is kiemelkedő az MVGYOSZ tagszervezetei között. Természetesen részletesen is ki fogok térni a megvalósult fejlesztésekre és változásokra, viszont előtte szeretném megemlíteni, hogy a rengeteg fejlesztés és kibővült szolgáltatás természetesen több felelősséget és rendkívül nagy odafigyelést és leterheltséget jelentett a munkatársak, a vezetőség, az Alelnökasszony és számomra is. Ezért szeretnék mindenkitől elnézést kérni, ha az utóbbi időben nehezebben lehetett minket elérni legyen szó akár telefonos vagy személyes megkeresésről. Sajnos nem tudom azt ígérni, hogy ez a helyzet változni fog a közeljövőben, mert a beindított projektek olyan szigorú monitorozással és ellenőrzési rendszerrel működnek, hogy volt a közelmúltban is olyan eset, amikor egy héten belül két ellenőrzést is kaptunk a felügyeleti szervektől, amelyre nagyjából 1000 oldalas dokumentációt kellett előkészítenünk.

Szerencsére a segédeszköz pályázati forrásunk is növekedett ebben az évben, így reményeim szerint minden pályázót tudunk majd támogatni. Különösen jó az a tény is, hogy az 1%-os felajánlások összege is meghaladta az eddigieket és 2021-ben 338 631,- Ft áll rendelkezésünkre.

Hatalmas erőfeszítéseket tettünk idén a munkavállalói létszámunk bővítésével kapcsolatban is. Az első és fontos lépés az Akkreditáció volt, de több más programban is részt veszünk, ami bértámogatást jelent az egyesületünknek. Ezekre a programokra és az Akkreditációs foglalkoztatásra is igaz, hogy folyamatos havi elszámolásokat és időszakos ellenőrzéseket szabnak ki ránk, amiket szakmailag és pénzügyileg is tökéletesre szükséges elkészíteni, mert ellenkező esetben pénzvisszafizetési büntetést kapunk. Nagyon büszke vagyok arra, hogy jelenleg a munkavállalói létszámunk 17 fő. Itt csak a fejlődés mértéke miatt jegyzem meg, hogy a megválasztásomkor egyetlen egy fő állt alkalmazásban az egyesületnél. A létszám növekedéssel együtt jár, hogy a megfelelő munkakörülményeket is ki kell alakítani a törvényi szabályozásoknak megfelelő feltételek szerint, a munkavégzéshez szükséges eszközök biztosításával. Az esetünkben a kisegítő eszközök beszerzésére is kell gondolni, ami a látássérültek esetében tudjuk, hogy nem olcsó eszközök ezek. Ennyi munkavállalóval természetesen sok teendő is együtt jár, gondoljunk csak a feladatkörök kiadására, bérszámfejtésre, szabadság nyilvántartásokra, üzemorvosi vizsgálatokra, tűz és munkavédelmi előadásokra és vizsgákra, továbbképzésekre, de természetesen mivel emberek vagyunk mindenkinek lesznek egyéni problémái és gondjai is. Mivel védett munkáltató vagyunk, így megváltozott munkaképességű munkavállalóink vannak, ez természetesen különleges felkészülést és nagyobb odafigyelést is igényel tőlünk. A sok új feladat és nehézség ellenére természetesen büszkén és bátran állunk a kihívások elé és eddig minden akadályt legyőztünk amit az élet hozott.

Ígértem, hogy a 2021-ben megvalósult fejlesztésekre részletesen is kitérek. Kezdem először az idén megvalósult nagyobb pályázatokkal és az ezek keretében végrehajtott fejlesztésekkel, beszerzésekkel.

Az NRSZH felé benyújtott a megváltozott munkaképességű munkavállalók rehabilitációs foglalkoztatásához nyújtható egyéni támogatásra benyújtott pályázatunk nyertesként 7 435 850,- Ft támogatási összeget jelent az egyesületünknek, amit 5 munkavállaló bértámogatásához használhatunk fel. Ez tehát azt jelenti, hogy semmi másra nem használhatjuk. Mivel ez állami költségvetési támogatás, az ellenőrzése a legszigorúbb és amennyiben hibát vétünk a büntetés is elkerülhetettlen.

Az ellenőrzési folyamat nem csak a munkavállalók papírjaira tér ki, hanem az egyesületünk összes szabályzatára, kötelező dokumentumaira és munkavédelmi dokumentumaira is. Ezeket tehát folyamatosan a törvényi szabályoknak megfelelően frissíteni és monitorozni szükséges.

A projekt megvalósításához új számítógépeket, szoftvereket, számítógép asztalokat és a munkavégzéshez szükséges eszközöket szereztünk be.

Elemi Rehabilitációs Központ kialakítása

Pályázat címe: Elemi rehabilitációs szolgáltatás biztosítása látássérült személyek számára (LSER2021)

Kapott támogatás összege: 55 000 000,- Ft

Ezt a programot már nem is nagy, hanem hatalmas vállalásnak és kihívásnak mondanám. Már a pályázat megírása is rengeteg munkával járt, ami a beadási határidő előtti időszakban heti 7 munkanapot követelt tőlünk. A támogatási összeg megnyerése után megfeszített tempóban kellett kialakítanunk a megfelelő körülményeket és megteremteni a feltételeket ahhoz, hogy beindulhasson az elemi rehabilitációs központunk.

Sokunk álma volt az, hogy egy olyam szolgáltatást alakíthassunk ki a látássérültek számára, ami a helyi adottságokhoz és igényekhez igazodik és így a leghatékonyabb eredményt fogja hozni a klienseinknek.

Az elmúlt 6 hónapban kialakítottuk a feltételeket, beszereztük az eszközöket és minden körülményt előteremtettünk ahhoz, hogy az elemi rehabilitációs központunk teljes kapacitással beindulhasson. 9 munkavállaló segíti jelenleg a látássérülteket a rehabilitációs folyamatban. A projekt megvalósítása természetesen nagyon szigorú feltételekhez van kötve, amik kiterjednek például a rehabilitációs központ épületének adottságaira, a munkatársak szükséges képesítésére, terápiás eszközök beszerzésére és minőségére is. Ezek mellett egy végrehajtási rendelet is szabályozza a működtetés feltételeit. Mivel ez a program is költségvetési támogatásból valósul meg ebben az esetben is a legszigorúbbak a dokumentációs és az ellenőrzési, megvalósítási elvárások.

Kicsit írnék a kialakítás folyamatáról is. A kezdeti időszak a megfelelő helység megtalálása volt. A program lehetővé tette, hogy a heves megyei központ kialakítása mellett egy Nógrád megyei szolgáltató pontot is kialakítsunk. Ez azt jelenti, hogy áprilistól egyesületünknek van egy salgótarjáni telephelye is. Egerben a székházunk már nem elég nagy ehhez a feladathoz, így a technika házában is létesítettünk egy új 5 irodából álló telephelyet.

Jelenleg tehát egyesületünknek 3 telephelye van összesen. 2 Egerben és egy Salgótarjánban.

Ez is egy olyan jellegű változás amire szerintem nem sokan gondoltunk, hogy megvalósul és hogy ekkora mértékű előrelépést valósítunk meg.

A helységek megtalálása után következett az irodák belső kialakítása az elemi rehabilitációhoz. A irodabútorok, gépek és eszközök beszerzése. Ez nagyon sok rendelést, ügyintézést követelt és a végére több mint hatszáz eszközt, alkatrészt, irodaszert és terápiás eszközt szereztünk be.

Ezeket beüzemeltük, elhelyeztük és beállítottuk a szolgáltatás és a munkavállalók igényei szerint. A megvásárolt eszközök mindegyike nagyon jó minőségű és megfelelő a munkavégzéshez és a kliensek igényeihez.

Elkészítettük a központ működéséhez szükséges dokumentumokat, szolgáltatási rendet és leírást.

Létrehoztuk a központ weboldalát is ami még jelenleg is fejlesztés alatt van. Ennek az elérhetősége: https://herc.vgyhme.hu

A sok munka megérte, mert jelenleg a központ és a szolgáltatópont is zavartalanul tud működni a látássérültek segítéséért.

Egy szolgáltatás hatékonyságát természetesen legjobban az igénybe vevőkön keresztül lehet felmérni. Jelenleg már kétszer annyian veszik igénybe a szolgáltatást mit amire számítottunk és ennek nagyon örülök.

Az alábbi eszközökkel szereltük fel az új egri és salgótarjáni irodáinkat többek között:

8 Db irodai asztal, forgószékkel

2 db szekrény

2 db nagyteljesítményű Brotther multifunkciós nyomtató

8 db DEL számítógép 27 colos monitorokkal, hangfallal, fejhallgatóval, webkamerával, billentyűzettel, egérrel.

A számítógépekhez szükséges minden szoftver, hálózati kiegészítő és eszköz

2 db látássérülteknek is megfelelő speciális billentyűzet

2 db Íves Periméter (látótér vizsgáló eszköz)

Topaz Hd (professzionális olvasó Tv)

Többféle Látásvizsgáló tábla

többféle méretű nagyító, távcső, filteres szemüveg

Biztonsági széf az értékes eszközök tárolásához

Irodai vezetéknélküli telefonok

Fehérbotok oktatáshoz (többféle méretű és markolatú)

BlindShell mobiltelefon

Beszélő eszközök (színfelismerő, órák, mérőszalag)

tapintható segédeszközök

Evo E10 (hangoskönyv olvasó)

Mobiltelefonok (oktatáshoz, iPhone, Android)

Hűtőszekrény és mikrohullámú sütő a salgótarjáni irodába

Digitális mikrohullámú sütő a tankonyhába

Logikai és Braille társasjátékok

Braille oktatáshoz eszközök (pontozó, betűkészlet, feliratozó stb.)

2 db Braille írógép

Médialejátszók oktatáshoz

2 db Braille kijelző (Orbit reader)

Az eszközök közül sok külföldi megrendelés ami tovább bonyolította a beszerzést.

Az elemi rehabilitációs központunkat nyitvatartási időben megtekinthetik az érdeklődők, de kérem előtte egy telefonos egyeztetést mindenki tegyen meg irányunkban, mert vannak leterhelt időszakok.

A megvalósult ellenőrzésekről is írnék néhány szót.

Az idei első ellenőrzésre 2021 július 21-én került sor. A kormányhivatal a megváltozott munkaképességű foglalkoztatás dokumentációját ellenőrizte. Az ellenőrzés nem tárt fel hibát az anyagainkban.

Az MVGYOSZ 2021 szeptember 16-án érkezett hozzánk ellenőrzés céljából. Ez az ellenőrzés szigorú szakmai szempontok szerint zajlott, de jó hangulatban. Az ellenőrzött tételek a 2020-as szempontrendszer adatai és dokumentumai voltak. Itt két apró hibát tárt fel az ellenőrzés, de nem jelentős 30 pontos levonást kaptunk miatta csak. Ezt az idei évben orvosoltuk.

A következő nagyon részletes és komoly ellenőrzésre 2021 november 16-án került sor, amikor is a Magyar Államkincstár két megbízottja érkezett hozzánk. A vizsgált tételek az MMK-s foglalkoztatás pénzügyi dokumentumai és munkaügyi papírjai voltak. Minden szempontnak megfeleltünk.

A soron következő vizsgálat az LSER2021 (elemi rehabilitációs program) ellenőrzése volt 2021 november 18-án. Ezt az ellenőrzést az NSZI szakemberei végezték és többszáz papírt tekintettek át. Mindent megfelelőnek találtak.

Néhány szóban megemlítenénk a lezáródott „Közösen Könnyebb” programsorozatunkat is ami szintén túlteljesítette az elvárásokat. Több mint 1500 megtekintés és résztvevőt számláltak az előadásaink, ami hatalmas eredmény és bizonyítja, hogy szükség van hasonló programokra a jövőben is. Köszönöm ezúton is mindenkinek aki jelen volt valamelyik alkalmon.

Az egyesület taglétszáma nem rekedt meg és folyamatosan vannak új belépőink és ez igaz a flottaszolgáltatásunkra is.

Most jelenleg készülünk a karácsonyi rendezvény megvalósításán, aminek a vírus helyzet remélem nem állít akadályt.

Továbbra is arról számolhatok be Önöknek, hogy az egyesület vezetése összhangban egymást segítve az egyesület fejlődését szemelőt tartva dolgozik és mindenki kiveszi a részét a feladatokból.

Kérek mindenkit, hogy nagyon vigyázzon magára ebben a nehéz időszakban és ha lehetőségük engedi jöjjenek el rendezvényeinkre.

Tisztelettel:

Bukta Gábor, Elnök